De Poolse Bruid
De Poolse Bruid
De Poolse Bruid
De Poolse Bruid
premiere
De Poolse Bruid
Recensie New Folk Sounds
Door Joop van den Bremen New Folk Sounds
Na het afscheid van zijn Nozems sloeg Bert Hadders een nieuwe weg in. Hij nam gitaarlessen bij Joost Dijkema en ontdekte al snel dat hij de dertigjarige gitaarvirtuoos nooit zou kunnen evenaren. Dus vroeg hij hem als begeleider.
Hadders maakte voor de debuut-cd van het nieuwe duo een keuze uit de vele liedjes die hij schreef voor het programma De Centrale van Radio Noord. Uit teksten zoals De balloade van Eltjo Siemens (over de landarbeidersstaking van 1929) en Doen op de moan (Dronken op de maan, een satire op de hemelbestormende projecten in het Noorden) spreekt engagement. In Honderdtachteg kilometer en As mie de schounen binnen versleten toont Hadders zijn talent om liefdesliedjes op niet clichématige wijze vorm te geven.
Ook nu vallen die dagelijkse levensschetsen op. Maar de elf liedjes krijgen een volledig nieuwe dimensie door het gitaarspel van Dijkema, die overigens nog veel meer instrumenten beheerst. De teksten komen prima uit de verf terwijl Dijkema daar voortdurend en ingenieus allerlei melodielijnen fingerpickend doorheen vlecht. Eerder uitgebrachte songs, zoals Domnee, domnee, zijn verpakt in een totaal ander geluid.
Deze nieuwe combinatie is dan ook een gouden greep die een cd met heerlijk Grunneger americana opleverde.
Grup op Zomerzinnen
Festival Zomerzinnen gaat over de grens
Artikel overgenomen uit het Dagblad van het Noorden.
Auteur: Joep van Ruiten.
Matijs Lips, ambassadeur van Zomerzinnen, naast festivalprogrammeur Annette Timmer.Foto DvhNDiever Festival Zomerzinnen staat dit jaar in het teken van ‘over de grens’. Het thema wordt 22 juni in Dwingeloo aan de orde gesteld met optredens van schrijvers en muzikanten.
Vooruitlopend werd gisteren het programma gepresenteerd, in de bibliotheek van Diever. Dat ging gepaard met liedjes van Bert Hadders en een telefonisch interview met de in Portugal wonende schrijfster Tessa de Loo.
Hadders zal in Dwingeloo als onderdeel van het gezelschap Iemandsland een verkorte versie van De Grup spelen, de muzikale streektaalvoorstelling waarmee hij is genomineerd voor de Dagblad van het Noorden Streektaalprijs. De Loo komt op uitnodiging van de Drentse Literatuurclubs naar Nederland om te vertellen over haar boek De Tweeling , haar bestseller waarvan binnenkort een Vietnamese vertaling verschijnt.
Voor de 13de editie van Zomerzinnen zijn meer dan twintig schrijvers vastgelegd, onder wie Vonne van der Meer, Rosita Steenbeek, Suzanna Jansen, Bert Wagendorp, Lévi Weemoedt. Marcel Möring zal op of rond de Brink zijn nieuwe roman Amen presenteren. Gerdien Verschoor, de nieuwe directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork, komt naar het festival om te vertellen over Het meisje en de geleerde , haar boek over de omzwervingen van twee schilderijen van Rembrandt.
Het thema ‘over de grens’ wordt tijdens het festival op verschillende manieren tot uiting gebracht. Zo staat een poetryslam in het Drèents en het Plattdeutsch op stapel, is er een bundelpresentatie met gedichten van Erik Harteveld in het Duits en het Engels en wordt een rondetafelgesprek gehouden over vertalingen en hertalingen voor romans, theater en muziek. En treedt de Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja op. Tijdens de presentatie in Diever werd bekendgemaakt dat Matijs Lips zich aan het festival heeft verbonden als ambassadeur. Lips, uitgeroepen tot beste leraar Nederlands van het land, neemt leerlingen van het Nassau College uit Beilen mee naar Dwingeloo waar ze met gedichten om een taaltrofee zullen strijden en Erna Sassen, auteur van Er is geen vorm waarin ik pas , zullen interviewen.
Foto’s prijsuitreiking K. ter Laan
Alle foto’s David Woltinge
Onsterfelijk
‘Bert Hadders is onsterfelijk geworden’
Bert Hadders (rechts) speelde tijdens de uitreiking van de K. ter Laanprijs enkele liedjes met Joost Dijkema. Foto Duncan Wijting
SLOCHTEREN Met het winnen van de K. ter Laanprijs is Bert Hadders, aldus voorzitter Nane van der Molen van ’t Grunneger Bouk , ,,onsterfelijk geworden’’.
De toekenning was reeds bekend, de overhandiging van de 1000 euro en het beeldje van kunstenaar Natasja Bennink vond gisteren plaats in restaurant De Boerderij in Slochteren. Hadders bedankte in zijn speech tientallen mensen. De opsomming, waarbij hij de toegestane tijd ruimschoots overschreed, ging lang goed, tot hij bij zijn broer Roelof kwam die hem op zo vaak had geholpen. Toen brak zijn stem.
Bert Hadders (1962) is de 33ste winnaar van de K. ter Laanprijs en zijn naam verdwijnt nooit meer uit de annalen van de geschiedenis van Groningen, meer precies de Groninger taal en cultuur.
Hans Gerritsen mocht, als voorzitter van SONT (Streektaal-Organisatie in het Nedersaksisch Taalgebied) het juryrapport voorlezen en dat deed hij in het dialect. Dat had hij echter beter niet kunnen doen voor een zaal met honderd diehardGroningers. Het was duidelijk dat de oud-Groningse gedeputeerde en ex-burgemeester van Haaksbergen geen native speaker was.
Wel maakte Gerritsen nog eens duidelijk waarom Hadders de prijs meer dan verdiende. Voor zijn niet-aflatende inzet voor de streektaal en als er niet zoveel muziek in hem zat, zou hij ‘een stille kracht’ zijn.
De ‘rock-’n-roller met zijn malle petje’ werkte als putjesschepper, circusact, bandmanager en bibliothecaris, schreef in 1998 zijn eerste liedje en verwierf zich daarna een plek in de muziekwereld, tot en met theaterprogramma Kokeleko met gitarist Joost Dijkema, met wie hij gisteren enkele liedjes ten gehore bracht.
Hadders was niet alleen blij met het geld. De eerdere beeldjes die hij won waren zo lelijk dat hij ze in het café liet staan, deze ging mee naar huis. De laureaat merkte overigens nog fijntjes op dat hij opgroeide in Tweede Exloërmond en aldus vermoedelijk de eerste Drentse winnaar was van deze Groningse prijs.