Dictee.
Bert Hadders en Joost Dijkema treden op tijdens de pauzes.
Dictee.
Bert Hadders en Joost Dijkema treden op tijdens de pauzes.
Al drie keer eerder speelde Bert Hadders in CC11 te Valthermond.
Waar hij in zijn nabijgelegen geboorteplaats nauwelijks op belangstelling mag rekenen is het in CC11 altijd een gezellige boel.
Bert Hadders was de afgelopen tien jaar voorman van de Nozems, waarmee hij vele noordelijke hits scoorde.
Daarnaast schreef Hadders songs voor RTV Noord. Die komen aan bod in zijn nieuwe programma ‘Kokeleko’, maar natuurlijk horen we ook hits uit de tijd dat de zanger/gitarist nog speelde met De Nozems.
De charismatische Hadders (Tweede Exloërmond, 1962) neemt zijn publiek mee in zijn fraai verhalende liedjes. Hadders wordt in ‘Kokeleko’ geflankeerd door de Drentse Stadjer Joost Dijkema, een fenomenale fingerpicker op gitaar en banjo.
De uitzending van Twij Deuntjes waarin Henk Scholte en Bert Hadders op bezoek gaan bij de Duitse liedermacher Otto Groote staat nu online.
Hoewel Bert Hadders (1962) zo’n veertig jaar geleden zijn geboorteplaats 2e Exloërmond verruilde voor het leven in ‘Stad’ bouwde hij middels de personages in zijn liedjes een nieuwe, virtuele nederzetting in de Drents/Groningse Veenkolonies.
In de uit ‘arbeidersrode’ bakstenen opgetrokken woningen langs dat kaarsrechte kanaal wonen de dominee die om regen bidt, de kluizenaar die drie keer de Duitse Lotto won, de boer die niet mee mocht doen aan BZV, een bijstandsmoeder met lege koelkast en kapotte Lada en de politicus met het revolutionaire werkgelegenheidsplan. (“ruimtevaart achter de dijk”).
Op het kerkhofje ligt Okke Kluun, de laatst ter dood veroordeelde misdadiger van Groningen naast Eltjo Siemens, slachtoffer van politiegeweld tijdens de landbouwstakingstaking van 1929.
Hadders bezingt deze mensen met empathie, humor en aandacht voor detail.
Muzikaal worden de liedjes vormgegeven door het fantasierijke en volstrekt originele gitaarspel van Joost Dijkema (1989). Over de rudimentaire basis van Hadders fingerpicked autodidact Dijkema zich een weg naar de gitaarhemel.
Samen maakt het duo Veenkoloniale volksmuziek met invloeden van folk, country, blues en schlager met als basis altijd een memorabele popmelodie.
Heel lang geleden lag Bert Hadders met zijn transistorradiootje onder de dekens in zijn slaapkamertje op de zolder van een boerderij in 2e Exloermond te luisteren naar de mannen van de VPRO.
Die draaiden blues, muziek uit New Orleans en Randy Newman.
Meer dan veertig jaar later draait een van die mannen, Jan Donkers een liedje van Bert Hadders en de Nozems op de leuke zender 40up.
Trots? Ik dacht het wel!
Update: in een ander uurtje draaide Jan Trug Bie Of.
Mit Twij Deuntjes Bie t Pad…Dizz’keer vanuut Bremen
Bie wieze van n veuraankundegen, n week laank staait RTV Noord in taiken van de Grunneger Toal. Wie van Twij Deuntjes binnen dizze raaize mit onze geluudswoagen ais over de Grup goan en op verziede west bie de Platt-Duutse Laidjesmoaker Otto Groote in Bremen. t Leek ons specioal veur dizze weke ais schier om heuren te loaten, hou wied wie mit ons Grunnegers aan aander kaant van de grenze terechte kinnen. Om geliekweerdeg vergliek hevve ook muzikant Bert Hadders mitnomen. t Was veur baaide muzikanten ook heur eerste kennismoaken mit nkaander. De gesprekken aan keukentoavel gongen in baaide verwante toalen al vot smui weg. Noast proaterij over en weer hebben ze ook meziek moakt mit Otto zien vaste pazzipanten Matthias Malcher, Ralf Strotmann en Martin Czech, dat akkedaaierde bie zetten ook haile best. Over hou t apmoal verlopen is kinnen ie op zundag 25 meert tussen tiene en twaalm in onze uutzenden heuren. Loat dit dizz’ keer nait aan joe veurbiegoan, want je steken der bie t der noar luustern hail wat schiers op. Goa der mor ais goud veur zitten en vernuver joe der net zo mit, zo as wie dat tiedens de opnoame’s doan hebben.
Hoewel Bert Hadders (1962) zo’n veertig jaar geleden zijn geboorteplaats 2e Exloërmond verruilde voor het leven in ‘Stad’ bouwde hij middels de personages in zijn liedjes een nieuwe, virtuele nederzetting in de Drents/Groningse Veenkolonies.
In de uit ‘arbeidersrode’ bakstenen opgetrokken woningen langs dat kaarsrechte kanaal wonen de dominee die om regen bidt, de kluizenaar die drie keer de Duitse Lotto won, de boer die niet mee mocht doen aan BZV, een bijstandsmoeder met lege koelkast en kapotte Lada en de politicus met het revolutionaire werkgelegenheidsplan. (“ruimtevaart achter de dijk”).
Op het kerkhofje ligt Okke Kluun, de laatst ter dood veroordeelde misdadiger van Groningen naast Eltjo Siemens, slachtoffer van politiegeweld tijdens de landbouwstakingstaking van 1929.
Hadders bezingt deze mensen met empathie, humor en aandacht voor detail.
Muzikaal worden de liedjes vormgegeven door het fantasierijke en volstrekt originele gitaarspel van Joost Dijkema (1989). Over de rudimentaire basis van Hadders fingerpicked autodidact Dijkema zich een weg naar de gitaarhemel.
Samen maakt het duo Veenkoloniale volksmuziek met invloeden van folk, country, blues en schlager met als basis altijd een memorabele popmelodie.
Ondanks hevige concurrentie is ‘Geppie‘ toch op nummer 1 in de Noord Negen terechtgekomen.
Dat levert weer een nieuwe Martini Cafe Thermometer op.
Hoop dat ie tegen deze temperatuur bestand is. ..
Hoewel Bert Hadders (1962) zo’n veertig jaar geleden zijn geboorteplaats 2e Exloërmond verruilde voor het leven in ‘Stad’ bouwde hij middels de personages in zijn liedjes een nieuwe, virtuele nederzetting in de Drents/Groningse Veenkolonies.
In de uit ‘arbeidersrode’ bakstenen opgetrokken woningen langs dat kaarsrechte kanaal wonen de dominee die om regen bidt, de kluizenaar die drie keer de Duitse Lotto won, de boer die niet mee mocht doen aan BZV, een bijstandsmoeder met lege koelkast en kapotte Lada en de politicus met het revolutionaire werkgelegenheidsplan. (“ruimtevaart achter de dijk”).
Op het kerkhofje ligt Okke Kluun, de laatst ter dood veroordeelde misdadiger van Groningen naast Eltjo Siemens, slachtoffer van politiegeweld tijdens de landbouwstakingstaking van 1929.
Hadders bezingt deze mensen met empathie, humor en aandacht voor detail.
Muzikaal worden de liedjes vormgegeven door het fantasierijke en volstrekt originele gitaarspel van Joost Dijkema (1989). Over de rudimentaire basis van Hadders fingerpicked autodidact Dijkema zich een weg naar de gitaarhemel.
Samen maakt het duo Veenkoloniale volksmuziek met invloeden van folk, country, blues en schlager met als basis altijd een memorabele popmelodie.
Hoewel Bert Hadders (1962) zo’n veertig jaar geleden zijn geboorteplaats 2e Exloërmond verruilde voor het leven in ‘Stad’ bouwde hij middels de personages in zijn liedjes een nieuwe, virtuele nederzetting in de Drents/Groningse Veenkolonies.
In de uit ‘arbeidersrode’ bakstenen opgetrokken woningen langs dat kaarsrechte kanaal wonen de dominee die om regen bidt, de kluizenaar die drie keer de Duitse Lotto won, de boer die niet mee mocht doen aan BZV, een bijstandsmoeder met lege koelkast en kapotte Lada en de politicus met het revolutionaire werkgelegenheidsplan. (“ruimtevaart achter de dijk”).
Op het kerkhofje ligt Okke Kluun, de laatst ter dood veroordeelde misdadiger van Groningen naast Eltjo Siemens, slachtoffer van politiegeweld tijdens de landbouwstakingstaking van 1929.
Hadders bezingt deze mensen met empathie, humor en aandacht voor detail.
Muzikaal worden de liedjes vormgegeven door het fantasierijke en volstrekt originele gitaarspel van Joost Dijkema (1989). Over de rudimentaire basis van Hadders fingerpicked autodidact Dijkema zich een weg naar de gitaarhemel.
Samen maakt het duo Veenkoloniale volksmuziek met invloeden van folk, country, blues en schlager met als basis altijd een memorabele popmelodie.
Site design: Digital Magician