Zowel zanger Otto Groote als Bert Hadders stamt af van Drentse boeren.
Door omstandigheden belandde Otto’s familie aan de andere kant van de Grup terecht.
Beiden zingen ze in het Nedersaksisch.
Tolk
Erik Harteveld, die een aardig woordje over de grens spreekt vertaalt en tolkt bij deze muzikale verkenning van elkaars geschiedenis.
Band
Speciaal voor deze tour, die aan beide kanten van de grens zal plaatsvinden worden Hadders en Groote begeleid door Hans Lass op bas, Marcel Wolthof op drums en Lex Koopman op gitaar.
Ooit, toen ze het nog niet zo druk hadden traden Herman Sandman en Bert Hadders op onder de naam Gezing en Geplaas. Hadders zong wat en Sandman nam het geplaas voor zijn rekening.
Speciaal voor de viering van tien jaar Reiderland, Amfitheater en begraafplaats laten zij weer eens gezamenlijk van zich horen. De entree is vrij en de omgeving fantastisch.
In het mooi Witte Hoes te Adorp debuteerden Joost Dijkema en Bert Hadders gistermiddag. (als we het technisch mislukte optreden in Martiniplaza even niet meetellen)
In het cafe met de best klinkende houten vloer van de provincie speelden de heren een twintigtal nummers voor een enthousiast publiek van liefhebbers en nieuwsgierigen.
RTV Noord verslaggever Rene Walhout was er ook. Lees hier zijn impressie.
Geppie staat voor de derde* week op nummer 1 in de Noord Negen.
Hieronder het merkwaardige verhaal van de omwegen die het liedje maakte om daar te komen.
Songclub
Het begint in 2003.
Als lid van de Songclub moet Bert Hadders elke twee maanden met een nieuw nummer op de proppen komen. Deze keer heeft hij al wel een melodie maar nog geen tekst.
Zijn toenmalige vriendin Liesbeth Klop staat de muren te verven en zingt over zijn melodie de woorden ‘I see all the colours of the rainbow. I see green and red. Let’s go back to bed’. (In die tijd waren gekleurde muren in de mode.)
Potok
Over naar 2004. De Poolse boyband-zanger Billy Potok is door een mooie Groningse verleid om een bezoek aan de Martinistad te brengen. Hij verblijft hier een tijdje en komt in contact met de plaatselijke muziekscene.
Als gevolg daarvan verschijnt op Hadders’ platenlabel Platex de single ‘I See All The Colours Of The Rainbow’.
Het door Tiedo Groeneveld geproduceerde nummer wordt in Japan en in de Verenigde Staten gedraaid maar daar blijft het bij.
Potok verliest zijn belangstelling voor het project en de Groningse schone en vertrekt met onbekende bestemming.
Hertaling
Hadders blijft overtuigd van de hitpotentie van het nummer en vertaalt het in het Veenkoloniaal Drents. Als ‘Gepke (k wil nog ainmaol bie die slaopen)’ komt het op de verzamel-cd SDMM (2010). Contractuele verplichtingen met de Stichting Drentse Muziek Maatschappij verhinderden dat Gepke ook op de eerste cd van de Nozems ‘Over De Badde’ staat.
Wel verschijnt het nog als b-kant van Elvis, Keuning Van De Bunermond in 2011.
De produktie is deze keer van Wyno Bruinsma.
single I see alll the..2004
single Elvis/Gepke 2010
single Geppie 2018
Remix
In de remix van Bas Mulder komt het als ‘Geppie’ op de verzamelaar TJEU en die versie staat nu in 2018 al drie weken op nummer 1 in de Noord 9.
Lou Leeuw-banjo
Onder de trombonesolo van Arno Bakker hoor je een zgn. louleeuwbanjo bespeeld door Tiedo Groeneveld.
Dat instrument werd voor het eerst gebruikt door de Groningse band The Tykes op hun single Rosalee uit 1967. Bij gebrek aan een echte banjo werd met een capodastro en een stukje schuimrubber onder de snaren van een elektrische gitaar een banjo-achtig pingeltje geproduceerd.
Bezetting
Op Geppie speelt een bonte verzameling Groningse muzikanten mee. De eerste opnames stammen uit 2004, de laatste uit 2018!
Bert Hadders- tekst, muziek en zang, akoestische gitaar, tambourijn
Tiedo Groeneveld-drums en gitaar, louleeuwbanjo
Harm Wierda- piano, elektrische gitaar
Jeroen de Jong- bas
Arno Bakker- trombone
Johan Viswat- zang
Wyno Bruinsma- zang, elektrische gitaar
Bas Mulder- piano en remix
Hoes
De singlehoesjes van ‘Elvis’ en ‘Geppie’ is ontworpen door Kitty Lolkema.
Foto en ontwerp van ‘I See All The Colours Of The Rainbow’ zijn van Peter te Braake.
Al drie keer eerder speelde Bert Hadders in CC11 te Valthermond.
Waar hij in zijn nabijgelegen geboorteplaats nauwelijks op belangstelling mag rekenen is het in CC11 altijd een gezellige boel.
Bert Hadders was de afgelopen tien jaar voorman van de Nozems, waarmee hij vele noordelijke hits scoorde.
Daarnaast schreef Hadders songs voor RTV Noord. Die komen aan bod in zijn nieuwe programma ‘Kokeleko’, maar natuurlijk horen we ook hits uit de tijd dat de zanger/gitarist nog speelde met De Nozems.
De charismatische Hadders (Tweede Exloërmond, 1962) neemt zijn publiek mee in zijn fraai verhalende liedjes. Hadders wordt in ‘Kokeleko’ geflankeerd door de Drentse Stadjer Joost Dijkema, een fenomenale fingerpicker op gitaar en banjo.
Hoewel Bert Hadders (1962) zo’n veertig jaar geleden zijn geboorteplaats 2e Exloërmond verruilde voor het leven in ‘Stad’ bouwde hij middels de personages in zijn liedjes een nieuwe, virtuele nederzetting in de Drents/Groningse Veenkolonies.
In de uit ‘arbeidersrode’ bakstenen opgetrokken woningen langs dat kaarsrechte kanaal wonen de dominee die om regen bidt, de kluizenaar die drie keer de Duitse Lotto won, de boer die niet mee mocht doen aan BZV, een bijstandsmoeder met lege koelkast en kapotte Lada en de politicus met het revolutionaire werkgelegenheidsplan. (“ruimtevaart achter de dijk”).
Op het kerkhofje ligt Okke Kluun, de laatst ter dood veroordeelde misdadiger van Groningen naast Eltjo Siemens, slachtoffer van politiegeweld tijdens de landbouwstakingstaking van 1929.
Hadders bezingt deze mensen met empathie, humor en aandacht voor detail.
Muzikaal worden de liedjes vormgegeven door het fantasierijke en volstrekt originele gitaarspel van Joost Dijkema (1989). Over de rudimentaire basis van Hadders fingerpicked autodidact Dijkema zich een weg naar de gitaarhemel.
Samen maakt het duo Veenkoloniale volksmuziek met invloeden van folk, country, blues en schlager met als basis altijd een memorabele popmelodie.