Mooie recensie op Folkforum voor Bosklopper
Op Koninginnedag 2012 (de laatste!) kocht de Groningse muzikant Bert Hadders op een rommelmarkt een bandrecorder. Bij de recorder hoorde een plastic tas met een tiental banden.
Het bleken tapes te zijn die ooit door de antropoloog drs. Gradus J. Bosklopper waren opgenomen. De onderzoeker bleek opnamen te hebben verzameld in de Drents-Groningse Veenkoloniën van artiesten uit zowel het religieuze als het seculiere circuit.
Op het album De Bosklopper tapes spelen Bert Hadders & de Nozems een selectie uit deze verzameling liedjes.
Of dit onwaarschijnlijke verhaal rond die Bosklopper klopt, laat ik maar in het midden. Feit is dat Bert Hadders & de Nozems op De Bosklopper tapes een aantal aanstekelijke liedjes opgenomen hebben.
Gezongen in het Gronings wordt de luisteraar meegenomen naar de aanstekelijke liedjes uit de oude veenkoloniën, waar de geest van de frivole Lola nog heerst (Lola), waar de man vandaan komt van wie Johnny Cash in Duitsland gitaarles kreeg (Beloofde laand) en van gezellige zaterdagavonden (Pekelder Waals).
Muzikaal komt het album zeer divers en levendig over, van ingetogen folk/americana via blues naar onvervalste rockabilly. Sterkste punt van het album blijven de teksten, van het hilarische Boem Boem (waarin Groningen wordt getroffen door een aardbeving en de hoofdpersoon als enige overblijft), tot meer ingetogen nummers als Vanaovond blifst bie mie en ’t Is oorlog zee de kaizer.
Met het album De Bosklopper tapes hebben Bert Hadders & de Nozems voor de derde keer een sterk album uitgebracht. De teksten in het Gronings hoeven geen probleem te zijn, tekst en uitleg zijn via een inlegvel bijgevoegd. Het album is in een fraai ontworpen hoesje gestoken. De tekening op de voorkant is van striptekenaar Peter Pontiac.
Aussie Aukes